Heb je als vrouwelijke componist bepaalde uitdagingen omdat je vrouw bent?

Ik voel me soms wel eenzaam, want er zijn natuurlijk veel meer mannen in deze ‘industrie’. Ik heb wel het idee dat ik soms wat harder mijn best moet doen om serieus genomen te worden. Aan de andere kant ben ik ook een jonge vrouwelijke componist en zoveel zijn er daar niet van, dus ik krijg daar wel extra aandacht door. Mensen willen toch diversiteit in hun programma’s. Maar ik ben ook op netwerkbijeenkomsten geweest waar ik toch minder serieus wordt genomen dan mijn mannelijke collega’s.

Waar voel je aan dat je minder serieus wordt genomen?

Als je bij zo’n netwerkbijeenkomst staat in een groepje en ik ben de enige vrouw, word ik minder aangekeken en krijg ik minder vragen dan mijn mannelijke collega’s. Dit gaat heel subtiel. Na een presentatie kwam er een man naar me toe die zei: ‘ik vind je zó lief en ik vind je muziek ook zo lief, alles was zo lief.’ In zijn hoofd was dit een groot compliment. Inhoudelijk heb ik hier totaal niets aan. Ik kom hier niet om lief gevonden te worden! Ok, het boeit me hoe ik er uit zie en hoe ik mezelf presenteer, maar ik wil ook serieus genomen worden in wat ik doe. Bij vrouwen gaat het vaak over uiterlijk en presentatie en bij mannen vaak over inhoud.

‘Ik kom hier niet om lief gevonden te worden!’

Kun je iets vertellen over de compositie die je voor ons hebt gemaakt?

Het stuk gaat over hoe de maatschappij bijna gehypnotiseerd wordt om dat wat de man zegt als waar te beschouwen en boven het woord van de vrouw te kiezen. Je kunt het verhaal van het stuk plakken op allerlei situaties. Kan in een huiselijke sfeer plaatsvinden maar ook op heel grote schaal bijvoorbeeld in de wereldpolitiek. Het gaat over de blinde vlek voor de integriteit en de kunde van de vrouw ten opzichte van de man. Lieve jongen gaat over dat een vrouw zegt: ik vind dit niet fijn, ik voel me hier niet veilig bij en dat de omgeving zegt: niet zo zeuren, we hebben het toch gezellig? Jij verpest de boel. We gaan niet naar jou luisteren, het is een lieve jongen. Hoelang blijft de maatschappij nog dit soort dingen roepen over zaken die niet ok zijn?

Hoe heb je dit alles muzikaal vertaald in de compositie Lieve jongen?

Door het contrast te zoeken tussen de hiervoor genoemde dingen. Heel serieuze dingen moeten soms op een heel andere manier aan je voorgeschoteld worden zodat mensen naar je gaan luisteren. Er komen in het stuk verschillende stijlen langs, die soms niet passen bij de tekst die wordt gezongen. Er zit een contrast tussen de tekst en de muziek. Er is iets vreemds dat blijft hangen, het klopt niet…Er zit humor in het stuk terwijl het een serieuze boodschap heeft.

In die zin past de compositie Lieve jongen goed bij een aantal andere stukken in het programma, waar ook op een heel vrolijk melodietje wordt verteld hoe vrouwelijke heiligen aan hun eind kwamen…