We bestaan vijf jaar en hebben ter gelegenheid daarvan ons eerste album opgenomen. Dat vroeg om een muzikaal feestje! En dat hebben we geweten. Bij een jubileumconcert komt immers nogal wat kijken. Gelukkig mogen we inmiddels vertrouwen op een geweldige staf die ons veel werk uit handen neemt. Daardoor hadden wij tijd voor de muziek én voor een terugblik op de afgelopen jaren. En juist die laatste voorbereiding bleek al een feest op zich.



Want wat is er leuker dan een doos met vijf jaar aan herinneringen op tafel te leggen en die te combineren met foto’s, filmpjes en mooie gesprekken? We waren opnieuw verrast door de indrukwekkende hoeveelheid projecten die voorbijkwam. Ook de envelop met het opschrift Onder stoom en kokend water bleek goed gevuld, met subsidieaanvragen, muziekstukken, locatieschema’s, datumprikkers en talloze last minute wijzigingen. Daarnaast maakte de lijst met medewerkers ons trots. Velen van hen hadden onder normale omstandigheden geen tijd gehad voor een nieuw ensemble. Maar bovenal was er al die prachtige muziek die de afgelopen jaren heeft geklonken.
En dan is het 3 juni: repetitie in de schitterende Statenzaal. William Knights prachtige Sand and Foam is ons letterlijk op het lijf geschreven en Victor Kioulaphides’ Missa pro defunctis is als een meditatie: verstild en ontroerend. We zijn er klaar voor!
Het lege Academiehuis ademt rust. Onwillekeurig gaan de gedachten terug naar coronatijd, toen we in de kring onder het orgel stonden, ieder op ruime afstand van elkaar. Nu staat er een podium en heerst er een verwachtingsvolle sfeer. Vooraf is er tijd voor een jubileumfoto, waar net als op school niemand vooraan wil staan.
Dan het concert, waarin vijf jaar passie, inzet en muzikale avonturen samenkomen.
Mooie woorden van onze voorzitter Tony Merkelbach en gedeputeerde van de Provincie Overijssel Erwin Hoogland. En natuurlijk onze eigen foto-anekdote-terugblik op de afgelopen vijf jaar.





De presentatie van ons nieuwe album Sand & Foam vormde de kers op de taart. Mede-oprichter Gerben Pol kon door andere muzikale verplichtingen niet aanwezig zijn, maar werd tijdens zijn repetitie via een videoverbinding compleet verrast met het eerste exemplaar. Na afloop werd er tijdens een gezellige borrel nog volop nagepraat. Daarbij ging het niet alleen over de afgelopen jaren, maar vooral ook over de toekomst. Op naar de volgende vijf jaar!





